اگر به آمارهای منتشرشده در مورد ورشکستگی نوپا‌ها و فعالیت‌های کارآفرینانه نگاهی بیندازیم طبیعی است که از نرخ بالای شکست نوپا‌ها نگران شویم. طبق آمارها 75 درصد نوپا‌ها شکست می‌خورند. مهم نیست که عدد دقیق این آمار چه میزان است و چقدر این

آمار در خارج از کشور با ایران تفاوت دارد ولی به نظر می‌رسد این آمارها با میزان واقعی خیلی نباید تفاوت داشته باشند. این درصد بالای ورشکستگی چه دلایل اصلی دارد؟ سؤالی که در این مقاله می‌خواهیم به آن جواب دهیم.
دلیل اول – مشکلات مربوط به بازار:
یکی از دلایل اصلی ورشکستگی شرکت‌ها این است که برای محصولاتشان هیچ مشتری وجود ندارد یا مشتریانش بسیار اندک‌اند. چند نشانه رایج این موضوع به شرح زیر است:
طراحی ارزش محصولتان آن‌طور که بایدوشاید قوی نیست که خریداران را متقاعد به خرید کردن سازد. نماینده‌های فروش خوب، امروزه بیان می‌کنند که برای کسب میزان خوبی از فروش در این دوره و زمانه با این شرایط دشوار، شما می‌باید خریدارانی را پیدا کنید که شدیداً به آن احتیاج دارند. همچنین این روزها این جمله را بسیار می‌شنوید که افراد از خود می‌پرسند که آیا این محصول ویتامین است (خوب است آن را بخریم) یا آسپرین (حتماً باید آن را بخریم)؟
زمان‌بندی کردن برای بازار کار اشتباهی است: شما باید چند سالی از بازار فعلی جلوتر باشید و قطعاً خریداران در این مرحله برای این راه‌حل‌ها و دستاوردهای ویژه و جدید شما آمادگی ندارند.